Pesquisas sobre Socioemocional

Como laboratório de ciências para educação do Instituto Ayrton Senna, o eduLab21 realiza pesquisas científicas próprias, alinhadas às temáticas desenvolvidas em parceria com o time de Educação e Estratégia do Instituto, como a socioemocional.


Estudar as competências socioemocionais de estudantes e educadores é fundamental para proporcionar o seu desenvolvimento pleno.
Sendo assim, a atuação do eduLab21 no tema tem como objetivos:

- Derivar, do uso dos instrumentos, relatórios de devolutivas com apoio interpretativo para cada público-alvo; 

 

- Estudar e desenvolver parâmetros para a interpretação dos resultados, como a identificação de características socioemocionais associadas com diversos resultados de vida; 

 

- Colaborar com a elaboração de materiais que apoiem a estratégia de desenvolvimento socioemocional no ambiente escolar; 

 

- Possibilitar uma visão mais ampla do professor, das suas competências socioemocionais e práticas de ensino, fortalecendo seu papel como participantes ativos e eficazes no desenvolvimento de habilidades.


Instrumentos de
avaliação desenvolvidos:

Senna para adultos 

Senna kids 

Rubricas socioemocionais 

Socioemocional dos professores

Instrumento Senna 


PESQUISAS E ESTUDOS

2021

A teacher like me? Different approaches to examining personality similarity between teachers and students. European Journal of Personality.
Pancorbo, G., Decuyper, M., Kim, L. E., Laros, J. A., Abrahams, L., & Fruyt, F. D. (2021).

Modeling the incremental value of personality facets: The domains-incremental facets-acquiescence bifactor model (DIFAB).  
Danner, D., Lechner, C. M., Soto, C. J., & John, O. P. (2021).  European Journal of Personality, 35, 67-84.

Person-situation dynamics in educational contexts : a self- and other-rated experience sampling study of teachers’ states, traits, and situations.
Abrahams, L., Rauthmann, J. F., & De Fruyt, F. (2021). European Journal of Personality, 35(4), 598–622. 

Does parental education influence child educational outcomes? A developmental analysis in a full-population sample and adoptee design.
Ludeke, S. G., Gensowski, M., Junge, S. Y., Kirkpatrick, R. M., John, O. P., & Andersen, S. C. (2021).  Journal of Personality and Social Psychology, 120(4), 1074–1090.

SENNA Inventory for the Assessment of Social and Emotional Skills: Technical Manual. 
Primi, R; Santos, D. ; John, O. P. ; Fruyt, F. (2021).1. ed. São Paulo: Instityto Ayrton Senna, 2021. v. 1. 86p .


2020

Editorial: Bridging the gap between research and policy in fostering social and emotional skills.
Suarez-Alvarez, J., Fernandez-Alonso, R., Kyllonen, P. C., De Fruyt, F., Fonseca-Pedrero, E., & Muniz, J. (2020).  Frontiers in Psychology.

Development and psychometric properties of rubrics for assessing social-emotional skills in youth. 
Pancorbo, G., Primi, R., John, O. P., Santos, D., Abrahams, L., & De Fruyt, F. (2020).  STUDIES IN EDUCATIONAL EVALUATION, 67.

First look at the five-factor model personality facet associations with sensory processing sensitivity.
Bröhl, A. S., Van Leeuwen, K., Pluess, M., De Fruyt, F., Bastin, M., Weyn, S., Goossens, L., & Bijttebier, P. (2020).  Current Psychol.

People with a disagreeable personality (selfish, combative, and manipulative) do not have an advantage in pursuing power at work.
Anderson, C., Sharps, D.L., Soto, C.J., & John, O.P. (2020).  Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 117 (37) 22780-22786.


2019

Editorial: Bridging the gap between research and policy in fostering social and emotional skills.
Suarez-Alvarez, J., Fernandez-Alonso, R., Kyllonen, P. C., De Fruyt, F., Fonseca-Pedrero, E., & Muniz, J. (2020).  Frontiers in Psychology.

Comparison of classical and modern methods for measuring and correcting for acquiescence.
Primi, R., Santos, D., De Fruyt, F., & John, O. P. (2019). British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 72(3), 447–465. 

True or false? Keying direction and acquiescence influence the validity of social-emotional skill items in predicting high school achievement in Brazil. Primi, R., De Fruyt, F., Santos, D., Antonoplis, S., & John, O. P. (2019). T International Journal of Testing.

Classical perspectives of controlling acquiescence with balanced scales.
Primi, R., Filho, N., Valentini, F. & Santos, D. (2019).  Special Issue: Advances in Modeling Response Styles and Related Phenomena, 72(3), 112-126.

Social-emotional skill assessment in children and adolescents: Advances and challenges in personality, clinical, and educational contexts. 
Abrahams, L., Pancorbo, G., Primi, R., Santos, D., Kyllonen, P., John, O. P., & De Fruyt, F. (2019).  Psychological Assessment, 31(4), 460–473.

Habilidade socioemocionais em adolescentes: desenvolvimento da personalidade e processos de resposta do Senna V.2.0.
Nascimento M. F., & Primi R. P. (2019).  Dissertação de mestrado, 128p, Universidade São Francisco, Campinas.

Avaliação dos perfis socioemocionais e sua relação com o desempenho acadêmico nos ensinos fundamental e médio.
Hamburg S., & Primi R. (2019). Dissertação de mestrado, 96p, Universidade São Francisco, Campinas.


2018

Dealing with person differential item functioning in social-emotional skill assessment using anchoring vignettes.
Primi, R., Santos, D., John, O. P., De Fruyt, F., Hauck-Filho, N. (2018).  In M., Wiberg,S., Culpepper,R., Janssen,J., González,D. Molenaar, (Eds.), Quantitative psychology (Vol. 233, pp. 275-286). Springer, Cham.


2017


2016

Anchoring vignettes: can they make adolescent self-report of social and emotional skills more reliable, discriminant, and criterion-valid?
Primi R., Zanon C., Santos D., De Fruyt F., & John O. (2016).  European Journal of Psychological Assessment, 32(1), 39–51.

Development of an inventory assessing social and emotional skills in Brazilian youth.
Primi R., Santos D., De Fruyt F., & John O. (2016).  European Journal of Psychological Assessment, 32(1), 5–16.

Estudo especial sobre alfabetismo e competências socioemocionais na população adulta brasileira. 
John O., Primi R., De Fruyt., & Santos D. (2016). . Book chapter, INAF Report.


2015


2014

2020